Kto to jest ten Pantone?

W świecie mody i wnętrz dużo mówi się o wzorniku Pantone i wyborach koloru roku Pantone Color of the Year. Prawdopodobnie nieraz zastanawialiście się, czy jest to nazwisko, marka, styl lub symbol? Mało kto wie, że jest to nazwa najbardziej wpływowego w dziedzinie trendów kolorystycznych przedsiębiorstwa Pantone Color Institute, w którym opracowano międzynarodowy system kolorów Pantone Matching System.

Autor: imello.pl

Opublikowano: 09.08.2021

Zmodyfikowano: 17.06.2022

Na skróty

Szczypta historii

Pantone Color Institute to amerykańska firma, która pierwotnie działała pod nazwą M & J Levine. Głównym profilem firmy była druk komercyjny. Chcąc poznać szczegóły tej historii, musimy cofnąć w czasie. W 1956 r. do zespołu dołączył Lawrence Herbert – absolwent wydziału chemii na Hofstra University, który wpadł na innowacyjny pomysł skali i systematyzacji kolorów. Od koncepcji do realizacji udało mu się uporządkować zbiór tuszów oraz pigmentów firmy i nadać im nazwy oraz numery. Skupił się na tym, że każdy z nas dany kolor widzi inaczej i doszedł do wniosku, że należy stworzyć uniwersalny system do identyfikacji oraz komunikacji kolorów. Dzięki temu powstał innowacyjny Pantone Matching System.


Genialne, prawda? Na początku lat 60. XX w. Herbert odkupił firmę od założycieli i nazwał ją Pantone. Następnie młody innowator zmaterializował swój perfekcyjny scenariusz o świetnie prosperującej. W niedługim czasie stała się ona światowej klasy ekspertem w dziedzinie kolorów, a tym samym niewinnie zapowiadający się student chemii został miliarderem.
 

Pantone PMS

Herbert, biorąc pod uwagę, że postrzeganie kolorów jest uzależnione od wielu zmiennych oraz jest interpretowane indywidualnie przez każdą osobę, zaproponował numeryczny system porządkowania wszystkich odcieni, który z czasem dał podstawę dla stworzenia międzynarodowego wzornika PMS, czyli uniwersalnego Pantone Matching System powszechnie stosowanego do identyfikacji, dobierania oraz komunikacji kolorów. 

Instytut Pantone dyktuje trendy

Instytut Pantone to powszechnie uznany autorytet w dziedzinie barw, który wyznacza wyjściowy kierunek dialogu na linii od projektanta do producenta, od sprzedawcy do klienta i wyznacza trendy. W ramach promocji marketingowej trensetterzy z Instytutu wybierają cyklicznie kolor roku, który następnie podchwytują branże reklamowe, modowe i wnętrzarskie. Po ogłoszeniu werdyktu Pantone Color of the Year, który ma miejsce pod koniec danego roku kalendarzowego jest pewne, że za moment wybrana barwa pojawi się m.in. w większości sklepów z odzieżą oraz elementami wystroju wnętrz. 


Ogólnodostępne wzorniki Pantone są pewnego rodzaju biblią kolorów, od której zaczyna się rozmowę w temacie tonów barwnych. Jeśli choć raz malowaliście ściany, to prawdopodobnie widzieliście w marketach również karteczki Pantone z mnóstwem odcieni jednego koloru, nawet białego. Warto z nich korzystać i zapisywać ulubione odcienie. Taka praktyka zaprocentuje w przyszłości, kiedy trzeba będzie odświeżyć kawałek ściany lub okaże się, że ulubiony odcień farby został wycofany z danej kolekcji wybranego producenta. Warto wiedzieć, że odpowiedniki poetycko brzmiących nazw kolorów, które w każdym sezonie proponują m. in. producenci farb, można znaleźć na palecie Pantone.
 

Teraz już wiesz wszystko o Pantone:)

Mogą Cię zainteresować

section logo

Tagi

section logo
imello logo